St. Petersburg

2 september 2014 - Sint-Petersburg, Rusland

Hallo allemaal,

Ik zit nu ruim twee weken aan boord van de Jumbo Jubilee. Nog steeds heb ik het ontzettend naar mijn zin.

Vannacht ging de klok een uurtje achteruit! Altijd lekker een uurtje langer slapen. Helaas was ik vergeten mijn wekker een uur achteruit te zetten, dus ik stond een uur te vroeg op de brug… Gelukkig mocht ik weer terug m’n bed in.

Eergisteren zijn we weer vertrokken uit St. Petersburg, met een vertraging van ongeveer 3 dagen. Engels is duidelijk geen verplichte taal in Rusland…. We zijn er weinig tegen gekomen waarmee goed te communiceren was, het was vooral handen en voeten werk. De communicatie liep dus niet helemaal zoals het hoort.
Echt jammer was het niet dat we vertraging op hadden gelopen. Dit was voor de bemanning een extra weekendje de wal op en St. Petersburg in. Het is een prachtige stad waar je goed de cultuur kunt proeven en met een mooie architectuur. Veel pittoreske kerkjes gezellige straatjes. Máááár je kon er vooral HEEL, HEEL, HEEL goed stappen!!

De zaterdag van het eerste weekend hebben de andere twee stagiaires en ik een hele dag door St. Petersburg gelopen. Heel veel gezien en gedaan. Op een centraal plein kwamen we ineens allemaal tanks en andere militaire voertuigen tegen. Het kan allemaal in Rusland.
Toen wij s’ avonds terug kwamen, rond een uurtje of 21:00, ging de rest van de bemanning net de wal op. Zondag was ik weer de wal op geweest, dit keer met de tweede en derde stuurman en Jan Douwe (stagiair). We hebben alle vier door dezelfde man een tekening laten maken van ons gezicht, op straat. Die man kon zo ontzettend mooi tekenen. Het duurde wel ontzettend lang voordat we eindelijk allemaal aan de beurt waren geweest.

De rest van de dagen had ik dek dienst. Dit hield in dat ik mee heb geholpen met het lossen van de lading. Deze dagen duurden meestal van 07:00 tot een uurtje of 21:00, lange dagen dus. Je kon ook heel goed merken (aan iedereen) dat het haven bedrijf ontzettend intensief is, zowel lichamelijk als mentaal.

We hadden een aantal zware en grote stukken aan boord staan, waaronder een stuk van 1400 tonnes. Er werd ongeveer een groot stuk lading per dag afgeladen, samen met wat ander stukgoed.

Ik heb zelf ook al een aantal keer een kraan mogen bedienen. Ik heb bijvoorbeeld de stabilizers (die liggen in het water om het wateroppervlak groter te maken, voor meer stabiliteit) uit het water mogen tillen en aan boord mogen leggen.
Dit was een enorme ervaring en was moeilijker dan ik aan het begin dacht.

Verder heb ik het wel ontzettend druk met mijn takenboek. Ik moet als eerste verslag een first orientation schrijven. Alles over het schip moet zo ongeveer beschreven worden, dat is best veel…. Het is wel de beste manier om het schip te leren kennen en het is daarom ook heel belangrijk.

Het eten is trouwens ontzettend goed. GELUKKIG!! De chef heeft elke dag, tussen de middag, weer een 3 gangen menu op tafel staan. En s’ avonds heeft hij het ook altijd weer goed voor elkaar.

Over twee weken zit mijn brug dienst erop en zal ik naar de machinekamer vertrekken, samen met de andere stagiair. Ook hier heb ik heel veel zin in. Het is alleen jammer dat je niets van buiten ziet als je in de machinekamer bezig bent.

De volgende reis staat zo goed als vast. Zo goed als. We moeten rond 20 september in Antwerpen zijn om een lading aan boor te nemen. Dan zullen we via Zuid-Afrika, waar we in Durban moeten bunkeren, naar Onslo (Australië) varen. Deze reis duurt ongeveer 6 weken. Ik hoop ontzettend dat deze reis door gaat, we maken dan namelijk veel zeedagen. En tijdens de zeedagen heeft de bemanning meer tijd voor ons, en kunnen we dus meer doen en leren.

Dit was het wel weer even voorzover!

-Martijn-

1. Jolanda:
    2 september 2014
    Gaaf verhaal dit..... Begrijp ik nou goed dat jullie in Rotterdam liggen tijdens de havendagen? Nou ik lees t nog wel .... Groetels uit Uje
  2. Frank:
    2 september 2014
    Hoi Martijn, ideaal dat je zo St. Petersburg wat beter hebt kunnen leren. volgens mij heb je wel iets van censuur toegepast op je verhaal of niet? ;) Je volgende trip ziet er ook spannend uit. Zo kom je nog eens ergens! Hoop dat je dan niet alleen maar de machinekamer mag bewonderen en toch ook nog regelmatig verse lucht kunt happen.... succes en "fair winds".
    Groet,

Frank
  3. Harrie:
    2 september 2014
    Een goed verhaal Martijn, leuke ervaringen en je leert een hoop.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Groet, oom Har
  4. De Vin:
    Hoi Martijn.
    Leuk om te lezen dat het goed gaat bij en met je. Wel gaaf hoor om zo een stukje van de wereld te zien. Maar van je moeder begrepen dat je in R'dam komt te liggen tijdens de wereldhavendagen? Das een thuiswedstrijd! Maar als de rest van de reis Zuid Afrika en Australie is maakt dat een hoop goed.
    Geniet ervan en wij blijven met veel plezier je verslagen lezen.
    Groetjes van alle Vinnen.
  5. Papa:
    2 september 2014
    Hee kerel! Ik ben blij dat je zoveel tijd heb gehad om de cultuur in St. Petersburg te bekijken en te beleven. Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen, je vertelt het erg leuk. Fantastisch dat je deze ervaringen allemaal meekrijgt, het is met zware lading toch een dimensie extra, naast het varen en de techniek. En goede vooruitzichten op een mooi vervolg. Geluksvogel! Al heb ik dat plaatsje in Australië even opgezocht ....veel kangoeroes en natuur in de buurt, denk ik..:-)..Ik maak hier veel minder mee, al blijft het ook een speciale ervaring. Veel plezier in Rotterdam tijdens de WHD, hou je haaks, veel liefs van papa
  6. Papa en mama:
    2 september 2014
    Hé man, goed verhaal heb je weer op je blog gezet. Een plezier om te lezen. Fantastisch dat je het zo goed naar je zin hebt. Prachtige foto's ook, vooral die van de kerken
  7. Papa en mama:
    2 september 2014
    Hé man, schiet mij maar lek. Ik heb nu 3keer een reactie zitten typen en de eerste keer zag ik niks, de tweede keer de helft van mijn reactie. Ik geef het op. Ik hoop je binnenkort te spreken. Dikke zoenen, mama
  8. Annemiek:
    Hoi Martijn
    Leuk om te lezen hoe het gaat. Heerlijk dat jullie zo genoten hebben en Sint Petersburg. Van de cultuur en het stappen, doe je goed man!!!
    Zo te horen bevalt het werk je ondanks dat zwaar is ook goed, fijn!!!!
    Ik duim voor je dat de reis richting Australië doorgaat!!!
    Liefs van ons allemaal
  9. Oma Looman:
    3 september 2014
    Lieve Martijn,
    Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op je in de goede zin van het woord want je ziet niet alleen water om je heen maar je ziet veel en je doet veel ervaring op aan boord ook al is het hard werken en soms lange dagen maken.Zo te lezen heb je In St.Petersburg veel gezien en je bent pas een paar weken weg.Ik hoop voor je dat Australië in de planning ligt.Ik vind het een prachtig reisverhaal,Martijn,zo reis ik toch een beetje met je mee.Geniet van alles om je heen.
    Dikke zoen,
    Love you,OMA
  10. Laura:
    4 september 2014
    Ontzettend leuk Martijn!
    Keep posting! En geniet van de paar dagen NL straks met de WHD!
    Liefs vanuit Blokker!
  11. Nell Neal:
    9 september 2014
    Wat een gave ervaringen. En nu zie ik dat je opeens ook nog in Rotterdam bent geweest. Via Laura kreeg ik foto's te zien van jou met de twee oma's. Helemaal te gek. Leuk hoor.
    Bofkont: lekker naar Australie. Wat zie je toch een hoop op deze reis en dan ook nog naar Zuid-Afrika. Altijd mijn wens geweest. Geniet van alles. Dit neemt niemand je meer af :) Veel liefs. tante Nell