Antwerpen

13 september 2014 - Antwerpen, België

Hallo allemaal!

Vandaag zit ik precies een maand aan boord. De tijd is voorbij gevlogen en het misschien overbodig als ik weer zeg dat ik het nog steeds ontzettend naar mijn zin heb.

Vrijdag 5 september waren we aangekomen in Antwerpen. Het hele verhaal dat we misschien wel naar de Wereld Haven Dagen zouden gaan is helaas niet door gegaan. Dit werd besloten toen we bijna bij Rotterdam waren. Zo wispelturig kan de zeevaart zijn. We zijn dus vanuit St. Petersburg in een keer doorgevaren naar Antwerpen. Ik had graag een aantal rondleidingen gegeven aan boord, maar helaas.

Ook vorig weekend ben ik weer het hele weekend de wal op geweest. Het komt trouwens niet zo veel voor dat we zo veel de wal op kunnen. Ik hoorde van een aantal collega’s dat dit best uniek is. Ik zit nu 3 weekenden aan boord en ik ben 3 weekenden, het hele weekend, de wal op geweest. Er wordt dus volop van genoten!

Afgelopen zondag waren mijn moeder en de twee oma’s langs geweest. Het was ontzettend leuk ze weer even te zien. Na een rondleiding over het schip zijn we de stad in geweest, waar we ergens iets gegeten hebben. Een leuke dag dus.

Aan boord is het ontzettend druk met monteurs. We hadden namelijk groot onderhoud nodig aan een aantal systemen aan boord. Ten eerste deed één van de twee hoofdmotoren niet wat deze moest doen. We konden het niet zelf oplossen aan boord, omdat het waarschijnlijk een fout is in de software of een elektronische fout is. Hier moeten dus speciale bedrijven voor worden ingeschakeld.
Verder moest een van de elektromotoren van de achter kraan worden vervangen. Dit was een hel van een karwei. De nieuwe motor weegt 1500 kg en moest door het schip worden verplaatst. Het heeft een dag geduurd voordat de motor überhaupt bij de achter kraan was. Afgelopen woensdag was er een team van Huisman (daar komt de kraan vandaan) aanwezig om de nieuwe motor te installeren. Ik had het geluk dat ik hier vanaf het begin af aan bij mocht zijn. Het was heel interessant en leuk om te zien hoe die motor geïnstalleerd werd. De mannen van Huisman waren ook heel aardig en ik heb veel van ze geleerd over de elektromotor.
Na de installatie zijn we nog 2 dagen bezig geweest met het opruimen van alle zooi dat nodig was voor de installatie.

Gister zijn we bezig geweest met het klaar maken van het ruim voor de nieuwe lading die aankomende dinsdag zal worden geladen. Het gaat om 3 ketels die bij elkaar ongeveer 1900 tonnes wegen. Dit is dus relatief een lichte lading aangezien de vorige lading bij elkaar meer dan 9000 tonnes woog. We vertrekken rond 20 september richting Onslow. Deze reis zal zo’n 5 weken duren, volgens de planning zijn we rond 1 november in Onslow. Volgens de planning……

Deze week is ook bijna 50% van de bemanning gewisseld. Van de officieren zijn er 4 verwisseld. Dit is iets waar ik nooit aan zal kunnen wennen (denk ik). Het waren hele aardige jongens en we waren eindelijk een beetje aan elkaar gewend, dus het is dan jammer dat ze worden vervangen. Dit hoort er natuurlijk ook gewoon bij.

Vanaf maandag sta ik samen met Thomas een maand in de machinekamer. Ik hoop dat het zonlicht niet al te erg ga missen (wat ik wel denk). Het zal even wennen zijn dat ik de hele dag onder TL-verlichting aan het werk ben. Gister had ik dus voorlopig mijn laatste dagje aan dek. Thomas en ik wisselen Jan Douwe af die vanaf maandag aan dek en op de brug aan de slag gaat.

Ook de kok is vervangen. Hopelijk kookt de nieuwe kok net zo goed! Dat zullen we de komende weken wel weer zien.

-Martijn-

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nell Neal:
    13 september 2014
    Weer een mooie update Martijn. En wel gaaf dat je een paar weekenden de wal op kon, zo zie je ook nog wat van andere steden/landen, etc.

Soak it all up!!! tante Nell
  2. Papa:
    13 september 2014
    Hey kerel, weer erg leuk om je verslag te lezen. Je maakt een hoop mee en ziet veel kanten van het leven aan boord. Dat is prima. En volgende week naar Australie. Kijken hoe de langere periode op zee je bevalt. Enne...ook als je je diensten draait in de MK, kan je af en toe aan dek wat ontspanning zoeken ;-). Tegen de tijd dat jij volgens de planning in Onslow aankomt, zit het er voor mij op hier. Het is te overzien allemaal. He kerel, geniet van alles wat je doet, veel liefs van papa
  3. Annemiek:
    13 september 2014
    Heerlijk om je up date weer te lezen. Goed om te horen dat je zoveel te doen hebt en zoveel leert. Ben benieuwd hoe je de machinekamer gaat ervaren. En wat een mazzel al 3 week-enden aan wal, dat is dubbel genieten.
    Succes met je reis richting Australië en heel veel liefs van ons vijfen
  4. Bob:
    Ha Martijn!

Kwam vanavond bij toeval de link tegen van deze blog op je Facebook. Interessante verslagen heb je geschreven! Een mooie en realistische beschrijving van de situatie aan boord.

Ga zo door, dan ben ik er van overtuigd dat deze stage een succes wordt. Het was goed om met je te varen! All the best!

Bob
  5. Papa en mama:
    14 september 2014
    He kerel, goed te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt aan boord. Je gaat weer een leuke tijd tegemoet. Kijken hoe je het lange tijd op zee zitten gaat ervaren. Dat is toch weer even heel iets anders! Uiteraard heel leerzaam en je hebt mooie havens om naar uit te kijken! Nou man, geniet ervan en hou ons op de hoogte. Liefs en een dikke zoen, mama
  6. A.looman-tieken:
    14 september 2014
    Lieve Martijn
    Wat eer een goed verhaal vanuit Antwerpen,ja nu vijf weken zee dat is het echte leren wat er zoal aan boord je bezig houdt.Ik ben blij dat ik met mama en oma Hennie aan boord ben geweest en jij ons alles hebt laten zien en nu weet waar je mee bezig bent en ik je kan volgen.
    Ik hoop dat je een super reis mag beleven.
    Een dikke knuffel en liefs van mij,
    Oma Looman
  7. De Vin:
    15 september 2014
    Heee Martijn.
    Blijft leuk je te volgen. Ga zo door! Tja en dan 5 weken dobberen das weer eens wat anders. Ben reuze benieuwd hoe je dat gaat bevallen.
    Hier gaat alles goed. Weer alles in het gareel.
    Wij kijken uit naar je volgende verslag.
    Geniet van je reis.

De Vinnetjes.
  8. Medy:
    23 september 2014
    He Martijn,

Jeetje, ik had eigenlijk geen flauw idee wat jij zoal deed tot ik de link van je blog tegen kwam. Leuk om te lezen! Ik hoop dat je geniet :)

Liefs Medy
  9. Hennij vander kleij:
    26 september 2014
    Lieve Martijn,

Leuk om je reisverhaal weer te lezen, ik denk dat deze reis je wel een goede maar ook een heftige indruk geeft van wat het is op zee, gelukkig ben je nog steeds tevreden met je stage keuze, je gaat weer veel zien. hier is het weer truien en jassen feest, de herfst heeft zijn intrede gemaakt en martijn je weet hoe ik daar over denk. Nou Lieverd geniet van alles wat er om je heen gebeurd en misschien zien we nog eens een mooie foto van dolfijnen. Dikke zoen van Oma.